Podsbírky

Podsbírka doprava a zdroje energie

Historie podsbírky

Počátek jejího vzniku spadá do 50. let dvacátého století. To získalo Zemědělské muzeum do svých sbírek motorový pluh Praga K 5, čímž byl položen základ k jejímu rozvoji. Dalším významným mezníkem byl rok 1970, kdy muzeum koupilo traktor Fordson od Václava Líra a v následujícím roce získalo dva traktory Svoboda. V roce 1972 se Státní statek Katusice u Mladé Boleslavi definitivně rozhodl rozloučit se s parní orebnou soupravou a nabídl ji do muzejních sbírek.

Muzejní sbírka byla vystavena v Řepích u Prahy. Jak se však začala rozrůstat, přestávaly výstavní prostory stačit. V roce 1991 muzeum získalo nové prostory v bývalém autoparku sovětské armády ve Zdechovicích nedaleko Kačiny, kam bylo možné přestěhovat jak stávající sbírku z VÚZT Řepy, tak i stálé expozice.

V roce 2003 proběhlo ještě jedno stěhování, kdy pronajatý areál ve Zdechovicích již přestal vyhovovat potřebám muzea a to se přestěhovalo do nově získaného areálu v Čáslavi.
 

Významné sbírkové předměty

Mezi sbírkovými předměty je řada unikátů či jediných dochovaných kusů jako např. parní orební garnitura Fowler, motorový pluh Praga a Excelsior, prototyp traktoru Škoda HT 25 nebo z novějších prototyp traktoru Zetor 26.