Tiskové zprávy

Svoboda DK 12 – tisková zpráva

Legendární traktor Svoboda DIESEL-KAR 12 slaví 80 let

traktor Svoboda DK 12, Národní zemědělské muzeum26. listopadu 2019

Je to již 80 let, kdy na pole vyjel jeden z nejrozšířenějších a nejoblíbenějších pomocníků malých a středních rolníků první poloviny dvacátého století, traktor Svoboda DIESEL-KAR 12. Na tento typ pak navázalo několik úspěšných řad zemědělských strojů Svoboda, než byla v roce 1948 firma znárodněna. Ikonický traktor zdobí také vchod do hlavní výstavní budovy muzea v Praze na Letné.

Typ DK 12 byl vyvinut z první řady traktorů Svoboda DK, která obsahovala čtyři výkonové varianty. Šlo o jednoduchý, ale velmi spolehlivý stroj s nenáročnou údržbou a nízkými provozními náklady. Jednalo se o tříkolové modely s výkony 5 a 7 koní a výkonnější čtyřkolovou verzi s motory 10 a 17 koní. Poprvé se traktor Svoboda objevil na Hospodářské výstavě v Praze roku 1934 s typem DK 5. Jeho pohon obstarával upravený motor Klöckner-Humboldt-Deutz 5HP s novým vstřikovacím zařízením. Všechny předválečné typy vycházely ze stejného základu, který tvořil jednoválcový dieselový motor s odpařovacím chlazením, ocelový rám a převodová skříň vcelku se zadní nápravou. „Národní zemědělské muzeum má ve svých sbírkách ucelenou řadu traktorů Svoboda. Ovšem za nejcennější považuji traktor válečné výroby, typ Svoboda 25G, který je vystaven v naší čáslavské pobočce a je pravděpodobně jediným dochovaným exemplářem této série,“ říká ředitel Národního zemědělského muzea Čáslav Vladimír Michálek.

Během válečných let musela být dle nařízení říšského protektora zahájena v celé říši výroba sjednocených typů traktorů s motory Deutz. Tak vznikly dva nepůvodní modely o výkonech 22 a 25 koní. Ten výkonnější, Svoboda 25G, se vyráběl pouhé dva roky a jako palivo využíval dřevoplyn, vyrábějící se v namontovaném generátoru. Slabší typ měl dvouválcový naftový motor Deutz, jenž byl po válce upraven a osazen motorem vlastní výroby.

V poválečných letech ještě firma Svoboda vyvinula bezrámový traktor s jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní, vycházející z osvědčené předválečné konstrukce, ale v roce 1948 byl podnik znárodněn, objekty převzala nedaleká mladoboleslavská Škodovka a výroba traktorů byla následně ukončena.

Traktor Svoboda DK 12 dobře znají i návštěvníci pražské budovy Národního zemědělského muzea – jeden exemplář je k vidění hned u hlavního vchodu do budovy, druhý v expozici Jede traktor. Zvuk motoru tohoto traktoru si lze i poslechnout ve videu na YouTube kanálu Národního zemědělského muzea v cyklu Koně pod kapotou. Cyklus má 21 dílů a zachycuje zvuk vybraných strojů z muzea zemědělské techniky v Čáslavi, českých i zahraničních.

 

Národní zemědělské muzeum je státní příspěvková organizace zřizovaná Ministerstvem zemědělství. Zabývá se zejména tematikou zemědělství, lesnictví, myslivosti, rybářství, zahradnictví, potravinářství, zpracování zemědělských produktů, vývoje venkova a kulturní krajiny. Národní zemědělské muzeum má kromě hlavní výstavní budovy v Praze také další čtyři pobočky – Čáslav, zámek Kačina, zámek Ohrada, Valtice. Jednotlivé pobočky jsou zaměřeny tak, aby svou vědecko-výzkumnou, akviziční a prezentační činností komplexně pokrývaly zemědělství a jeho příslušné obory v celé šíři. Muzeum nabízí řadu lektorských programů a každoročně pořádá několik desítek tematických akcí pro veřejnost.  

 

Jitka Taussiková

tisková mluvčí

Národní zemědělské muzeum

Tel.: 604 867 970       

tiskove@nzm.cz


Traktor Svoboda DK 12 slaví 80 let (foto v tiskové kvalitě ke stažení v zip souboru níže)